Jó szívvel az egészségért

Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Keresés

Só és szívbetegség

2006. május 19. | Frissítve: 2013-08-19 11:09

 
MEGOSZTÁS:
Iwiw E-mail Nyomtatás

Só - miért ne?

A só ugyan létfontosságú anyag, de sajnos manapság az egészséges mennyiség többszörösét fogyasztjuk . Az ajánlott bevitel napi 5 g (5000 mg), mely töredéke a ténylegesnek. A só elsősorban magas vérnyomást okoz, mert a só megköti a vizet. Az érpályában keringő vér térfogata megnő. Az így megemelkedő vérnyomás gyorsítja az érelmeszesedést, érelzáródáshoz vezet.

Csökkentse a sófogyasztását!

A napi sóbevitelünk miből áll össze?

A napi bevitt sómennyiség túlnyomó része néhány termékben összpontosul:

  • 35% gabona és gabonapehely termékek, mint kenyér, reggeli gabonafélék, 'reggeli ételek', pizza (mélyhűtött és friss), spagetti (készen)
  • 26% hús és hústermékek, mint szalonna, sonka, kolbász, felvágott, gyorsétermi csirke (csirkeszárny, csibefalat)
  • 8% tej és tejtermékek, mint sajtok, sajtkrémek

Kerülje a következő sós ételek túlzott fogyasztását is:

  • popcorn
  • ketchup
  • szójaszósz
  • mustár

-------------- hirdetés --------------

-------------- hirdetés --------------

Mennyi a minimális szükséglet?

Napi akár 3 g sóbevitel már elégséges. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint az aktuális ajánlott napi maximum érték 5 g só, ami egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg. Az ajánlást 2013-ban megerősítették. Az európai országokban a tényleges napi sóbevitel ennél jóval magasabb, 9-12 g. Az OÉTI tanulmánya szerint Magyarországon elérheti a 15-20 grammot is.

Gyermekek számára az ajánlott sóbevitel még kevesebb, mint a felnőtteknek.

Vásárlás esetén hogy igazodom el a feltüntetett NÁTRIUM mennyiségeken:

100 g ételben:

  • a <0.2 g nátrium mennyiség alacsony
  • a 0.2 - 0.4 g mennyiség nátrium közepes
  • A > 0.5 g-ot meghaladó nátrium mennyiség magas érték

Az átváltás: 1 g nátrium = 2,5 g só (nátriumklorid - NaCl)

A só emeli a vérnyomást, ezzel szívinfarktust és agyérgörcsöt okoz.

A só emeli a vérnyomást, ezzel szívinfarktust és agyérgörcsöt okoz.

FIGYELEM! Ne tévessze meg, hogy a végtermék esetleg édes ízű, attól még só is lehet benne bőven. Sok reggeli "müzli" tartalmaz 0,5 g nátriumot 100g súlyonként.

Sajnos, ma még a nátrium (vagy só) tartalom feltüntetése nem kötelező az élelmiszereken. A Magyar Nemzeti Szívalapítvány elkötelezetten küzd azért, hogy a jelenleginél jóval részletesebb élelmiszer címkéket vezessenek be Magyarországon is, hasonlóan ahhoz, ami az Egyesült Államokban segíti a fogyasztókat.

Ha nem sózom még a kész ételt, minden rendben?

Sajnos egyáltalán nem. Manapság az elfogyasztott sómennyiség kb. 80%-a a különböző feldolgozott élelmiszerekkel jut be a szervezetbe. Tehát elsősorban az élelmiszeripari termelésben kellene csökkenteni a sózást. Persze a terített asztal mellett is.

Ásványvizek nátrium tartalma

Szabad egy pohárral?

Az ásványvizek sótartalma különböző. Figyelje a nátrium tartalmat, csökkentse a sóbevitelt. Nézze meg listánkat a leggyakoribb ásványvíz termékekről.

Név fajta mg/l
Vivien 4
Evian 5
San Benedetto 6,9
Nestlé Aquarel 6,9
NORBI Aqua 11
CBA Aquarius 11
Coop Kun aqua 12
Primavera 14,1
Coop Mizse 16,9
Szentkirályi 21
Mohai 21
Apenta mentes 23
Theodora szénsavas 32
Theodora enyhe 37
Theodora mentes 37
Visegrádi mentes 67
Margitszigeti ásványvíz enyhe 72
Fonyódi mentes 124
Fonyódi szénsavas 124
Fonyódi citromos 149
Balfi 196

Tanácsunk: Fogyasszon alacsony nátrium tartalmú ásványvizeket

-------------- hirdetés --------------

-------------- hirdetés --------------

Kik vigyázzanak különösen a túlzott sóbevitelre?

Vigyázzanak a sóval a magas vérnyomásban szenvedők, az idősek. Ne feledje, a só elsősorban azért káros, mert emeli a vérnyomást. A sófogyasztást szívelégtelenségben szenvedőknek is korlátozni kell. A só vizet köt meg, megnehezül a szív munkája, ami elősegíti a vizenyők képződését arra hajlamosaknál. Vigyázni kell a legkisebbekre is.

Gyakorlati tanácsok a sófogyasztás csökkentésére

  • Száműzze az asztali sótartót, soha ne sózzon az asztalnál.
  • Vásárláskor ellenőrizze a készételek címkéjét. Sajnos nálunk a legtöbb gyártó nem tünteti fel a sótartalmat, mert nem kötelező. Ezért is küzdünk a jobb címkékért.
  • Általánosságban, minden feldolgozott élelmiszerrel legyen óvatos: szószok, konzerv zöldségek, gabonapelyhek. Ellenőrizze a só vagy nátrium tartalmat, ha rajta van a címkén.
  • Egyen sok friss gyümölcsöt és zöldséget - az ezekben található kálium segíti a só megfelelő egyensúlyát a szervezetben. Igyekezzen só hozzáadása nélkül főzni, ha nagyon muszáj, csak a főzés utolsó fázisában sózzon.

Hogyan csökkentheti sófogyasztását? Így csökkentheti sófogyasztását

Angolul tudóknak ajánljuk: World Action on Salt & Health


Ne legyen besózva

A meggyőző tudományos bizonyítékok alapján az Európai Unió Tanácsa a sófogyasztás csökkentésére szólít az egészségvédelem jegyében. A túl sok só magas vérnyomást okoz, szívinfarktushoz, szélütéshez vezethet. >>>tovább>>>

Ne legyen besózva


Amit mindig tudni akart volna a sóról

STOP SÓ Nemzeti Sócsökkentő Program

  • Lehetséges, hogy akkor is túl sok sót fogyasztok, ha nem sózom meg az ételeimet?
  • Sózás nélkül vajon ízetlenek az ételek?
  • Pusztán az íze alapján meg tudom mondani egy élelmiszerről, hogy mennyi sót tartalmaz?
  • Valóban csak időskorban kell azzal foglalkoznunk, hogy mennyi sót fogyasztunk?
  • A tengeri só jobb választás, mint az asztali só?
  • Forróságban az izzadás miatt több sóra van szükségünk?
  • Előfordulhat az, hogy kevés sót viszek be, ha lecsökkentem a sózást?
  • Honnan tudom, hogy a vérnyomásom magas?

A válaszokat elolvashatja az OÉTI által elindított stopso.eu honlapon.


Mindennapi kenyerünket... - de kevesebb sóval

Kenyeret kevesebb sóval

A Portugál Hipertónia Társaság eredményre vitte a sófogyasztás csökkentését célzó kezdeményezését. Portugáliában rendkívül magas a stroke - szélütés aránya. Ennek egyik oka a túlzott sófogyasztás, mely a legmagasabb Európában. Portugál tudósok elérték, hogy törvény csökkentse a kenyér sótartalmát.>>>tovább>>>


A sófogyasztásról

A gyermekek sófogyasztásának csökkentése a megivott cukrozott üdítőitalok mennyiségét is csökkenti.

A gyermekek sófogyasztásának csökkentése a megivott cukrozott üdítőitalok mennyiségét is csökkenti. Ezáltal csökken az elhízás, a magas vérnyomás és felnőttkorban kialakuló szívinfarktus és stroke kockázata - derül ki az Amerikai Szívtársaság által kiadott Hypertension folyóirat legfrissebb számából. A dr. Feng He vezette angliai munkacsoport az 1997-ben az Egyesült Királyságban elvégzett Nemzeti Étrendi és Táplálkozási Felmérés adatait elemezte. >>>tovább>>>

-------------- hirdetés --------------

-------------- hirdetés --------------

 
MEGOSZTÁS:
Iwiw E-mail Nyomtatás

Hozzászólások (1)

Bejelentkezés

A Magyar Nemzeti Szívalapítvány weboldalán bizonyos tartalmak, illetve szolgáltatások csak regisztrált felhasználók számára elérhetőek.

A regisztráció előnyei:
Mennyibe kerül?
A regisztráció ingyenes és az is marad.

Hogyan regisztráljak?
Kérjük, adja meg a kért adatokat, majd nyomja meg "Regisztráció" gombot! A megadott e-mail címre, elküldünk Önnek egy levelet, amiben egy aktiváló linket talál. Erre a linkre kattintva tudja majd véglegesíteni feliratkozását. Fontos tudnia, hogy csak regisztrációja véglegesítése után tud majd bejelentkezni oldalainkon.

Kiemelt ajánlat

Szív Szótára
Nem igazodik el a zárójelentésen?
tovább »

Defibrillátor térkép


Szavazás

Mi a javaslata az élelmiszerek transzzsír tartalmára vonatkozólag?

Államilag korlátozni a megengedhető arányt
Egy szint felett megadóztatni
Gyártók önkéntes fogadalma
Nem időszerű ez most

Alapító szervezetünk

Magyar Kardiológusok Társasága a Magyar Nemzeti Szívalapítvány alapító szervezete


Nemzetközi kapcsolatok

European Heart Network
World Heart Federation

Facebookon




Szívalapítvány a YouTube-on

Hívja a 13600-at, majd adja meg a 82-es kódot