Tudományosan igazolt tény, hogy a táplálkozás és az egészség között szoros kapcsolat van. A szervezetnek különböző mennyiségre van szüksége a négyféle táplálékcsoportba tartozó élelmiszerekből.
A táplálékpiramis abban nyújt segítséget, hogy kiegyensúlyozottan, egészségesen táplálkozzunk. Az egészséges táplálkozás főbb összetevőit, a táplálék mennyiségét, a változatosságot és a mértékletességet grafikai eszközökkel ábrázolja. A piramisformába rajzolt táplálékcsoportokból kiderül, hogy egy nap miből mennyit kellene fogyasztani a szervezet maximális egészségéért. Kattintson a képre!
40 dkg naponta - fogyasszon több életmentő zöldséget, gyümölcsöt!
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által kiadott étrendi célok a felnőtteknek naponta ajánlott tápanyag mennyiségeket mutatja. Az új ajánlás kiemelten hangsúlyozza a zöldség és gyümölcs fogyasztás fontosságát.
Az alacsony gyümölcs és zöldség fogyasztás világszerte a halálozás 10 fő oka között van
Az emésztőszervi daganatok 19%-a, a koszorúér-betegség 31%-a és az agyérgörcs 11%-a az alacsony zöldség és gyümölcs bevitel miatt következik be
Legalább napi 40 dkg zöldség és gyümölcs igazoltan véd a szívbetegségek, a daganatok, a cukorbetegség és az elhízás ellen
(a) számítás: Egyszeresen telítetlen zsírsavak = Összes zsír - (telített zsírsavak + Többszörösen telítetlen zsírsavak + transz zsírsavak).
(b) az összes energiabevitel százalékában
(c) szabad cukrok = minden hozzáadott mono- és diszacharid + mézben, szirupokban, gyümölcslevekben természetesen meglévő cukrok
(d) megfelelően jódozott só ajánlott
Az Egyesült Államok Nemzeti Szív, Tüdő és Vér Intézete (NHLBI) által kifejlesztett DASH diétát több nagy vizsgálatban találták eredményesnek. A DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) célja az volt, hogy az egészséges étrend vérnyomáscsökkentő hatását igazolja. A DASH diétát tartó hipertóniásoknak már néhány hét alatt csökkent a vérnyomása! Az étrendet fogyasztó egészségesekben az átlagos vérnyomás 6/3 Hgmm-rel (szisztolés/diasztolés érték csökkenése), míg a magas vérnyomásban szenvedőknél 11/6 Hgmm-rel csökkent.
vörös húsokból csak sovány, rántás kerülése, inkább hal és/vagy csirke
fehérje, magnézium
Magvak, dió, hüvelyesek
heti 4-5
mogyoró, mandula, dió, napraforgómag, bab, lencse
kálium, magnézium, rost
DASH= Dietary Approaches to Stop Hypertension
Az eredeti DASH étrend vizsgálatát a kutatók később kiegészítették a csökkentett sótartalmú DASH diéta felmérésével. Ismeretes, hogy a túlzott sófogyasztás emeli a vérnyomást. A megszokott sótartalmat fogyasztók mellett vizsgálták napi 3000, 2400 és 1500 mg nátrium tartalmú étrend hatásait. A legjobb eredményeket, azaz a vérnyomás legnagyobb csökkenését az alacsony sótartalmú DASH diétával lehetett elérni (napi max. 2400 mg nátrium = 6000 mg só).
A helyes étrend nem csak az összetevők jó arányát jelenti, de kerüli a túlzott energiabevitelt is. Mindenkinek más a kalória szükséglete, életkortól, nemtől és a fizikai aktivitástól függően. Keresse ki az Önre jellemző ajánlott kalória fogyasztást! Ne feledje, az egészséges táplálkozás nem választható el a rendszeres testmozgástól.
A III. Magyar Kardiovaszkuláris Konszenzus Konferencia táplálkozási ajánlásai egészségeseknek:
Kiegyensúlyozott energiabevitel és -leadás: az egészséges testtömeg elérése és megtartása; bőséges zöldség-, gyümölcsfogyasztás;
Teljes értékű, élelmi rostokban gazdag gabonatermékek; halfogyasztás - legalább 2×/hét
Hozzáadott cukortartalmú italok, édességek - minimális mennyiség; alkohol csak mértékkel, keveset; házon kívüli étkezés esetén azonos irányelvek.
Vigyázat! Transz-zsírok
Korlátozzák hazánkban is az iparilag hozzáadott transzzsírokat - ezt kéri a Nemzeti Szívalapítvány és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület felhívása. Óvatos becslések szerint Magyarországon évente legalább 1000 ember halálát lehetne elkerülni az ereket tönkretevő transz-zsírsavak mellőzésével.
Mangalica - megdőlt egy mítosz?
Az Országos Húsipari Kutatóintézet tanulmánya cáfolja azt a közkeletű vélekedést, hogy a mangalica fogyasztása megóvná az érrendszert. Sok gyártó előszeretettel hivatkozik a mangalica állítólagos előnyös zsírsavösszetételére. Sajnos, a tudományos bizonyítékok ezt nem támasztják alá.
>>>tovább>>>
Ingyenes gyümölcsöt az iskolákba!
Megsemmisítés helyett adják a gyermekeknek a piacról kivont gyümölcsöt és zöldséget. A Nemzeti Szívalapítvány az uniós javaslat támogatását kéri a földművelődésügyi minisztertől. Az Európai Unió több régi tagállamában sikeresen működő iskolai gyümölcs és zöldség programok hatására kevesebb üdítőt, cukorkát, chipset fogyasztanak az iskolában a gyerekek, sőt, általában véve javultak a családok étkezési szokásai.
>>>tovább>>>
Friss bizonyíték: a transz-zsírok szívbetegséget okoznak
A Harvard Egyetem Közegészségügyi Intézete által végzett vizsgálat az eddigi legerősebb bizonyítéka a transz-zsírok és a szívbetegség kapcsolatának. Az amerikai nők körében háromszoros volt a koszorúér betegség kockázata azoknak, akikben a transz-zsírok vérszintje magas volt. Az eredmény a világhírű Circulation szaklap áprilisi számában jelent meg.
>>>tovább>>>
Nem csökkenti a fokhagyma a koleszterint
Ha csökkenteni szeretnénk a koleszterin szintünket, többé nem számíthatunk a fokhagymára, a Stanford egyetem jelentése alapján. Az utóbbi évtizedekben ellentmondásos vizsgálatok láttak napvilágot arról, hogy a fűszer megőrzi a szív egészségét. A kutatók szerint az új bizonyíték egyértelművé tette, hogy a fokhagyma nem csökkenti a káros LDL koleszterin szintet.
>>>tovább>>>
Mennyibe kerül?
A regisztráció ingyenes és az is marad.
Hogyan regisztráljak?
Kérjük, adja meg a kért adatokat, majd nyomja meg "Regisztráció" gombot! A megadott e-mail címre, elküldünk Önnek egy levelet, amiben egy aktiváló linket talál. Erre a linkre kattintva tudja majd véglegesíteni feliratkozását. Fontos tudnia, hogy csak regisztrációja véglegesítése után tud majd bejelentkezni oldalainkon.