Gyermek, elhízás és reklám

20 országban összehangoltan lépnek fel az európai szívalapítványok a gyermekkori elhízás ellen

A 20 országban végzett felmérés főbb megállapításai:

A gyerekeknek szóló hirdetések túlnyomó többsége "egészségtelennek" tartott élelmiszert reklámoz.

Az iskolák és az Internet feltörekvő marketinges csatornát jelentenek az élelmiszereket reklámozók számára.

A legtöbb ország sugárzott és nem sugárzott, ill. iskolai reklámformáinak önkéntes vagy törvényes szabályozása nem összefüggő részletekből tevődik össze.

A fő elvekben való egyetértés ellenére nincs olyan ország, amelynek átfogó szabályozása lenne.

Az elhízottak arányának növekedését, főként a gyermekek körében, fokozódó aggodalom követi egész Európában. Hazánkban a Magyar Nemzeti Szívalapítvány koordinálja az Európai Bizottság támogatásával 20 európai országban folyó "Gyermekek, az elhízás és az ehhez társuló, elkerülhető idült betegségek" című programot. Ebben felhívjuk a figyelmet arra, hogy a gyermekeinknek szóló reklámok túlnyomórészt olyan élelmiszerek fogyasztására buzdítanak, melyeket a táplálkozási ajánlások szerint nem vagy csak nagyon ritkán lenne szabad fogyasztaniuk.

Miért veszélyes a gyermekkori elhízás? Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) meghatározása szerint az elhízás a leggyakoribb nem fertőző krónikus betegség. Az elhízás számos kórfolyamat kiváltója, a szív- és érbetegségek önálló kockázati tényezője. A túlsúlyos embereknél a szívbetegség kétszer, az elhízottaknál már háromszor gyakoribb, mint a normál testsúlyúaknál. Közismert, hogy a szív- és érrendszeri betegségek a halálozás leggyakoribb okai.

Az elhízás gyakorisága folyamatosan növekszik, a fejlett országokban a túlsúlyos és elhízott emberek aránya ötévente megduplázódik. Magyarországon a felnőtt lakosság 37%-a túlsúlyos, 23%-a elhízott. Az elhízott felnőttek arányának növekedése mellett az utóbbi időben emelkedett a túlsúlyos gyermekek és fiatalok aránya is!Az elhízás okai túlnyomórészt a helytelen életmódban és táplálkozásban keresendők. A mozgásszegény életmód mellett a magas cukor-, só- és zsírtartalmú élelmiszerek túlzott fogyasztása is elhízáshoz vezethet. Rossz irányba befolyásolják szokásainkat a reklámok is. A gyermekeknek szóló reklámok legnagyobb része az egészséges étrendi ajánlásban nem, vagy csak minimális mennyiségben engedélyezett élelmiszereket ajánl. Mindezen hatások - a szülők által alig követhetően - nem csak a TV-ben, hanem az iskolákban, óvodákban, a gyermekek újságjaiban is károsan befolyásolják a fiatal korosztályt.

Élelmiszerreklámok korlátozása

A Magyar Nemzeti Szívalapítvány ezért fellép a gyermekeknek szóló élelmiszer-reklámozás olyan szabályozásáért, ami korlátok közé szorítja a magas cukor, só és zsírtartalmú ételek hírdetését. Támogatjuk az iskolai konyhákon és büfékben olyan kínálat kialakítását, ami a gyerekek egészséges fejlődését segíti elő.

2006 őszén 8 magyar civil szervezet közös felhívást adott ki: Korlátozzák a gyermekeknek szóló reklámokban az egészségtelen élelmiszerek megjelenését. A Nemzeti Szívalapítvány várja a reklámszakma szervezeteinek megígért reagálását. >>>tovább>>>

 

A Program eddigi eredményei:

A jelentést és a program üzeneteit valamennyi illetékes kormányzati szerv és a magyar EP képviselők megkapták. Az Európai Parlament és a WHO miniszteri konferenciája pozitív döntéseket hoztak. 12 hazai szervezettel alakítottunk ki rendszeres konzultációkon alapuló együttműködést. 8 hazai szervezettel közös sajtótájékoztatót tartottunk, felhívást adtunk ki az egészségtelen reklámok korlátozására. A felhívást és a program üzeneteit az országos televíziók, rádiók, a nyomtatott és elektronikus sajtó széles körben ismertette. Civil szervezettekkel együttműködésben Nemzeti Akcióterv készül.

Nézze meg a program ismertetését PDF fájlban.


Harminchét iskola nyert a pályázaton

A Gyermekbarát büfé 2005 pályázaton nyertes iskolák példát mutathatnak abban, miként lehet úgy összeállítani egy büfé kínálatát, hogy az megfeleljen a rendeletnek és a gyerekek ízlésének. >>>tovább>>>


Az európai országok közösen veszik fel a harcot a növekvő elhízás ellen.

WHO Europe Obesity conference

Egy ország sem volt képes eddig egyedül uralni az elhízás járványát. 53 ország képviselői és nemzetközi szervezetek Isztambulban november 16-n fogadják el az Európai Chartát az Elhízás Ellen. >>>részletesebben>>>


A gyermekek túlzott sófogyasztása növeli a cukros üdítők forgalmát

A gyermekek túlzott sófogyasztása növeli a cukros üdítők forgalmát

A gyermekek sófogyasztásának csökkentése a megivott cukrozott üdítőitalok mennyiségét is csökkenti. Ezáltal csökken az elhízás, a magas vérnyomás és felnőttkorban kialakuló szívinfarktus és stroke kockázata. >>>tovább>>>


Nemzetközi kódrendszer a gyermekeknek szóló élelmiszer és italreklámokról

Nemzetközi kódrendszer a gyermekeknek szóló élelmiszer és italreklámokról

Támogatjuk Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) felhívását a gyermekeknek szóló egészségtelen élelmiszerek marketingjének tilalmáról. A Fogyasztók Világszervezete kezdeményezte egy nemzetközi kódrendszer megalkotását, amely egyértelmű szabályokat teremtene a kormányok és vállalatok számára, a gyermekeknek szóló egészségtelen élelmiszerek marketingje terén.>>>tovább>>>

 

KIEMELT AJÁNLAT

Nem igazodik el a zárójelentésen? Mit is jelentenek a kardiológiában használt idegen szakszavak? Mit takar a rövidítés az orvosi leleten? Magyarul érthetőbb lenne a kifejezés, mint latinul vagy angolul? Összeállításunk segít az értelmezésben.

Országos Automata Életmentő Defibrillátor (AÉD) Adatbázis
Hol található defibrillátor? Van a közelemben AED készülék? Segítsen a defibrillátor térkép összeállításában!