Ne Gyújts Rá!

Minden év novemberének harmadik csütörtöke a "Ne gyújts rá!" nap. Ezen a napon felhívjuk a dohányosokat, hogy egy teljes napig ne gyújtsanak rá; a felhívás nem titkolt célja azonban az, hogy akik erre a napra leteszik a cigarettát soha többé ne gyújtsanak rá. A Magyar Nemzeti Szívalapítvány is csatlakozik a Szövetség a Dohányzás Visszaszorításáért kezdeményezéséhez, hogy ezen is sürgessük a munkahelyi és zárt közterületi dohányzási tilalom mielőbbi bevezetését.

A munkahelyi dohányzás teljes tilalmának bevezetésével már az első évben ötödével csökkenne a szívrohamok száma - érvel a Magyar Nemzeti Szívalapítvány, a Szövetség a Dohányzás Visszaszorításáért és a Légúti Betegek Országos Egyesülete a Ne Gyújts Rá napon kiadott közleményében. Dohányfüstmentes Világnap Sajtóközlemény


Tegye le a cigarettát és érezze az előnyöket!

A dohányzás abbahagyása komoly döntés és nagy kihívás mindenki számára; azonban ez az egyik legfontosabb lépés annak érdekében, hogy egészségesebben éljen. A dohányzás abbahagyása szinte azonnal érezteti hatását.

20 perc múlva Vérnyomása és pulzusa visszatér a normális szintre.
8 óra múlva Vére oxigénszintje újra normális lesz.
24 óra múlva A szénmonoxid kiürül a szervezetéből. Tüdeje elkezdi eltakarítani a nyálkát és a más visszamaradó égési termékeket.
48 óra múlva Szervezetében nincs már nikotin. Újra jobban érzi az ízeket és az illatokat.
72 óra múlva Már könnyebben lélegzik. Hörgői megnyugszanak, és energikusabb lesz.
2-12 hét múlva Egész testében gyorsul a vérkeringés, így a séta vagy a futás is könnyebben megy majd.
3-9 hónap múlva Mivel tüdeje 10 százalékkal nagyobb hatékonysággal dolgozik, megszűnnek a köhögési rohamok, a zihálás és az egyéb légzési problémák.
1 év múlva 25 százalékkal csökken a szívroham lehetősége.

-------------- hirdetés --------------

-------------- hirdetés --------------

SEGÍTSÉG: A dohányfüstmentes életért

LESZOKÁS ÖT LÉPÉSBEN

A magyar lakosság 17 százaléka leszokott dohányos, a dohányzásról lemondani tehát Magyarországon sem illúzió. 2004-ben a dohányosok 64 százaléka tervezte, hogy le fog szokni a dohányzásról. Sőt, a leszokáshoz többféle segítséget vehetnek igénybe a dohányosok.

Az egészségügyi szakemberek és a leszokást segítő segélyvonalak nagy segítséget nyújthatnak a leszokni vágyóknak. A leszokás akkor lehet a leghatékonyabb, ha a dohányos követi az alábbi lépéseket.

ELSŐ LÉPÉS: HAGYJON IDŐT A FELKÉSZÜLÉSRE

Első dohányfüstmentes napja jobban alakul majd, ha kellően felkészült a komoly változásra: válasszon ki egy napot, és ragaszkodjon hozzá, írja le, miért szeretne leszokni a dohányzásról, kezdjen el naplót vezetni stb.

MÁSODIK LÉPÉS: VÁLASSZON SEGÍTŐKET

Nem könnyű dolog leszokni a dohányzásról, de senkinek nem kell teljesen egyedül nekilátnia. Ha nem tudja, milyen segítségek közül választhat, keressen fel egy egészségügyi szakembert, vagy hívjon fel egy leszokást segítő telefonos segélyszolgálatot 06-40-200493 (további információért lásd: www.help-eu.com ), amely életstílusának és szükségleteinek megfelelő tanácsokkal látja el.

HELP - Dohányfüstmentes életért

Az Európai Únió elindította dohányzás ellenes honlapját. A "HELP - Dohányfüstmentes életért" című honlap valamennyi tagállam nyelvén, így magyarul is elérhető. A honlap segítséget nyújt a leszokásban és tájékoztat a dohányzás veszélyeiről. >>> megnéz

Dohányzásról leszokást segítő szakrendelések listája: >>>itt

Nikotinpótló kezelések (NRT) Ezek a termékek már sok dohányosnak segítettek a leszokásban. Mielőtt használni kezdené ezeket, konzultáljon orvosával, aki eddigi kórtörténete alapján megállapítja, az ön számára melyik módszer lenne a megfelelő.Nagyon fontos, hogy a megkezdett kezelést végig folytassa, mert különben nagy az esélye a visszaesésnek.
Speciális klinikák és segélycsoportok A speciális dohányzásellenes klinikák nagyban növelhetik a leszokás esélyét. A csoportok segítségével a leszokás kevésbé tűnik magányos harcnak. A hasonló problémákkal küzdő emberek közössége megadja a megfelelő támogatást és a megértettség fontos érzését is.
Glükóz Vannak előzetes bizonyítékaink arra, hogy a glükóz tabletták csökkenthetik a nikotin iránti vágyat, és segíthetnek a leszokásban.
Alternatív terápiák Több embernek az alternatív terápiák segítettek a leszokásban. Azonban meggyőző tudományos bizonyítékokkal még nem rendelkezünk ezek hasznosságáról.


HARMADIK LÉPÉS: MOZGÁS

A mozgás segíti a testünknek, hogy szembenézzen az elvonási tünetekkel, növeli önértékelésünket, és jobb közérzetet biztosít.

NEGYEDIK LÉPÉS: VIGYÁZZON A SÚLYÁRA

Ha úgy érzi, hogy fogynia kellene, jobb, ha először a dohányzásról szokik le. Ha mindkét célt egyszerre próbálja elérni, valószínűleg kudarcot vall. Ha esetleg hízni kezd, miközben leszokik a dohányzásról, csak akkor tegyen ellene valamit, ha már nemdohányzónak érzi magát. Addig pedig próbáljon többet mozogni, és egészségesen étkezni.

ÖTÖDIK LÉPÉS: LÉPÉSENKÉNT ÉREZZE AZ ELŐNYÖKET...

Szervezete nagyon rövid időn belül rendbe jön majd. 3-9 hónap múlva elmúlik a köhögés, a zihálás és az egyéb légzési problémák, tüdőfunkciói 10 százalékkal javulnak, és 25 százalékkal csökken a szívroham esélye.

Forrás: Magyar Dohányzásellenes Koalíció