A zsíros hal véd az infarktustól


A zsíros hal véd az infarktustól Magas zsírtartalmú halak fogyasztása európai férfiakban is véd a szívinfarktus ellen egy új 57 000 fős dán kutatás szerint. Magas zsír, ezen belül omega-3 tartalma van a heringnek, a makrélának, a lazacnak és a pisztrángnak.

Már több évtizede ismert, hogy a magas omega-3 zsírsav tartalmú tengeri eleségen élő népcsoportokban alig fordul elő koszorúér betegség. A grönlandi eszkimók, az alaszkai bennszülöttek, és a japán halászok között végzett több felmérés jutott erre az eredményre.

Dán kutatók 2010-ben a vezető európai kardiológiai folyóiratban közölt vizsgálata most az európai emberekben is igazolta az omega-3 védőhatását. 57 ezer 50 és 64 év közötti emberben mérték fel részletesen az étkezési szokásokat és követték állapotukat 7,5 éven keresztül. Ezen időszakban 1122 hirtelen szíveseményt, úgynevezett akut koronária szindrómát regisztráltak a vizsgálatban résztvevők között. A férfiak között a zsíros halak fogyasztók között kisebb volt a hirtelen koronária események száma.

Mi az akut koronária szindróma?
Az akut koronária szindróma (ACS) a szívizom hirtelen kialakult oxigénhiányával járó állapotok sszessége. Idetartozik a heveny szívinfarktus (ST szakasz emelkedéssel vagy anélkül az EKG-n), az instabil angina és a hirtelen szívhalál.


A kedvező hatás a magas omega-3 zsírtartalmú halak fogyasztása esetén volt kimutatható. Ilyenek a hering, makréla, lazac, és a pisztráng. Ugyanakkor a sovány zsírtartalmú halak fogyasztása nem javította a szívbetegség előfordulását. A tonhal, a szardínia a tőkehal illetve a garnélarák és a tőkehal ikra tartozik ide.

A védő hatás férfiaknál volt egyértelműen igazolható, elsősorban azért, mert férfiak szenvedtek el elegendő számú szíveseményt a következtetések levonásához. Nők esetében nem történt annyi szívroham, hogy annak alapján a halfogyasztástól függő következtetéseket tudtak volna levonni.

A zsíros halak védőhatását a magas omega-3 zsírsav tartalomnak tulajdonítják. A feltételezések szerint az omega-3 zsírsav beépül a sejtek falába, véd a ritmuszavarok ellen, csökkenti az érelmeszesedéses felrakódásokon a gyulladásos jelenségeket. Ezen kívül csökkenti a triglicerid szintet, és gátolja a vérlemezkék összecsapzódását.

A dán kutatók által igazolt, mérsékelt mennyiségű zsíros hal fogyasztásakor várható szívvédő hatás egybevág az omega-3 zsírtartalmú ételek védőhatásáról korábban kimutatott tapasztalatokkal.

Forrás: European Heart Journal, doi:10.1093/eurheartj/ehp375


Kivonatosan:

Magas zsírtartalmú halak fogyasztása európai férfiakban véd a szívinfarktus ellen. Magas zsír, ezen belül omega-3 tartalma van a heringnek, a makrélának, a lazacnak és a pisztrángnak.


 
MEGOSZTÁS:
Iwiw E-mail
© MNSZA
2010. január 7. | Frissítve: 2010-03-01 17:46


E-mail cím:
Jelszó:
(elfelejtett jelszó)
Regisztrálás  [?]


Cím:
6000 Kecskemét, Nyíri út 38.
Telefon: 76/519-802
Telefax: 76/519-854



Számlaszámunk:
11732002-20346146

Adószámunk:
18049471-2-42

Szív és érrendszeri betegség elkerülésére fogyaszt Ön vitamint?
Nem, mert nem hiszek a hatásukban
Nem, mert túl sokba kerül
Igen, rendszeresen