Atransz-zsírok szívbetegséget okoznak


A Harvard Egyetem Közegészségügyi Intézete által végzett vizsgálat az eddigi legerősebb bizonyítéka a transz-zsírok és a szívbetegség kapcsolatának. Az amerikai nők körében háromszoros volt a koszorúér betegség kockázata azoknak, akikben a transz-zsírok vérszintje magas volt. Az eredmény a világhírű Circulation szaklap áprilisi számában jelent meg.


Dr. Frank Hu a transz zsír vizsgálatot végző Harvard Egyetemi kutatócsoport vezetője Dr. Frank Hu, a vizsgálatot végző kutatócsoport vezetője kiemelte, hogy a transz-zsír fogyasztást a vörösvértestek transz-zsír tartalma alapján határozták meg. Az emberi szervezet ugyanis nem állít elő transz-zsírt, így a vértestekben kimutatható mennyiség jól tükrözi az élelmiszerekkel történő bevitelt. Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy a transz-zsírok emelik a káros LDL-koleszterin szintet és csökkentik
a "jó" HDL szintet. A magas LDL szint az érelmeszesedés egyik legfontosabb kockázati tényezője.

A transz-zsír fogyasztás és a koszorúér betegség összefüggése

Paraméter 1. negyed 2. negyed 3. negyed 4. negyed
Transz-zsír bevitel (g/nap) 2,5 2,7 3,1 3,6
ISZB relatív kockázata * 1,0 1,6 1,6 3,3


*ISZB= iszkémiás szívbetegség = koszorúér betegség

32 826 egyesült államokbeli nőt a napi transz-zsír fogyasztás mennyisége alapján négy csoportra osztottak. A legtöbb transz-zsírt fogyasztókban a koszorúér betegség kockázata több, mint háromszorosára növekedett.


A Harvard Egyetem vizsgálatában 1989 és 90 között több mint 30 ezer nőtől vettek vérmintát, akiket azután hat éven át nyomon követtek. Ez alatt 166 esetben alakult ki koszorúér betegség. A legmagasabb transz-zsír tartalmú vérmintákhoz a koszorúér betegség háromszoros kockázata társult, a legkevesebb transz-zsírt tartalmazókéhoz képest. Ez az eredmény a korábbiakhoz képest még erősebb összefüggést mutat a szívbetegség és a transz-zsír bevitel között. Ennek oka az lehet, hogy a vértestek zsírtartalmának meghatározása jóval megbízhatóbb, mint a betegek bevallásán alapuló étrendi beszámoló.

A kutatók megjegyzik, hogy az észlelt megbetegítő hatás valószínűleg nem kizárólag a koleszterin szint változásával magyarázható, hanem a transz-zsíroknak feltételezhetően további érkárosító hatása is van.

A Magyar Nemzeti Szívalapítvány álláspontja:
A vizsgálat egy újabb bizonyíték arra, hogy az iparilag hozzáadott transz-zsírok koszorúér betegséget okoznak. Magyarországon a szív és érrendszeri betegségek képezik a vezető halálokot. A napi átlagos transz-zsír bevitel hazánkban akár 5 gramm is lehet, azaz magasabb, mint a vizsgálatban a legrosszabb mutatójú csoporté. A transz-zsírok teljes mértékben helyettesíthetők, ezért fokozatos korlátozásukat mielőbb el kellene kezdeni. Egyidejűleg az élelmiszereken a transz-zsír tartalom feltüntetését tegyék kötelezővé.


© MNSZA
2007. április 8. | Frissítve: 2010-09-06 16:18


E-mail cím:
Jelszó:
(elfelejtett jelszó)
Regisztrálás  [?]


Cím:
6000 Kecskemét, Nyíri út 38.
Telefon: 76/519-802
Telefax: 76/519-854



Számlaszámunk:
11732002-20346146

Adószámunk:
18049471-2-42


Szívalapítvány a Facebookon

Szívalapítvány a YouTube-on

Mikor volt szív-érrendszeri szűrővizsgálaton utoljára?
2010 évben
2009 évben
Korábban vagy soha